ideacc.pl

ideacc.pl – biznes, finanse, praca

trudny klient ćwiczenia
Praca

Trudny klient ćwiczenia, aby poradzić sobie w każdej sytuacji

Mówi się potocznie, że sprzedaż to ciężki kawałek chleba. Z drugiej strony, handlowcy mogą sporo zarobić, jeśli tylko są dobrzy w swojej pracy. Czy sprzedaży można się nauczyć? Na pewno każdy sprzedawca w swojej pracy spotka się z trudnym klientem i trzeba będzie stawić czoła tej sytuacji.

Sprzedaż we współczesnym świecie

Sprzedaż we współczesnym świecie wygląda zdecydowanie inaczej niż jeszcze kilkadziesiąt albo kilkanaście lat temu. Obecnie klienci mogą dokonywać zakupów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak też w sklepach internetowych. Takie zakupy bardzo różnią się od siebie. Dzisiaj można kupić praktycznie wszystkie potrzebne rzeczy siedząc w swoim domu, w fotelu przed komputerem. Nie trzeba nigdzie wychodzić ani dojeżdżać do sklepu.

Sprzedaż przez Internet przynosi wiele wyzwań, między innymi związanych z dostarczeniem do klienta zamówionego towaru. Jest to szczególnie problematyczne przy towarach wrażliwych na zniszczenie. Mowa tutaj o delikatnych sprzętach elektronicznych, a także na przykład o produktach ze szkła. Firmy kurierskie muszą zmierzyć się z tymi wyzwaniami i znaleźć odpowiednie rozwiązania.

Szkolenia dla sprzedawców

Bardzo często w czasie zakupów klient widzi, że sprzedawcy brakuje odpowiedniego przeszkolenia w zakresie swojej pracy i wykonywania swoich obowiązków. Czasami sprzedawca nie ma wystarczającej wiedzy o towarze. Pojawia się pytanie, kto jest za to odpowiedzialny. Być może sprzedawca nie przyswoił wiedzy, którą przekazał mu pracodawca na szkoleniu. Być może kierownictwo firmy nie zadbało odpowiednie przeszkolenie personelu. Prawda może leżeć pośrodku.

Tymczasem trudny klient ćwiczenia są niezbędne, aby sprzedawca mógł poradzić sobie w każdej sytuacji i jak najczęściej zamykać sprzedaż. Samo opowiedzenie o produkcie i uśmiech sprzedawcy to jeszcze nie wszystko. Trzeba doprowadzić sprzedaż do końca, w odpowiedni sposób ją zamknąć. Tylko wtedy firma będzie miała wysokie przychody. Bardzo często kluczem do sukcesu firmy są skuteczni sprzedawcy.

Na szczęście sprzedaży można się nauczyć, chociaż pożądane są pewne cechy wrodzone, takie jak pewność siebie i otwartość. W roli sprzedawcy raczej nie poradzi sobie ktoś, kto boi się własnego cienia i w ogóle nie odzywa się pierwsze do klienta. Kierownictwo firmy powinno wyznaczyć pewne standardy obsługi, zarówno jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, jak też kontakt z klientem przez telefon albo drogą mailową.

Zachowania konsumentów

Na szkoleniu sprzedawca powinien zostać poinformowany, z jakim zachowaniem ze strony klientów może się spotkać i jak ma na to zareagować. Bardzo często klienci zgłaszają obiekcje do przedstawionej oferty. Nie należy traktować tego jako ataku na osobę sprzedawcy albo na firmę. Należy raczej cieszyć się, że ktoś wykazał zainteresowanie tą ofertą.

Konsumenci bardzo często starają się wymusić rabat. Tymczasem zwykły sprzedawca nie może takiego rabatu udzielić. Trzeba więc spokojnie poinformować klienta, co zrobić, aby móc kupić towar taniej. Być może firma ma program lojalnościowy dla klientów, którzy wydali określoną sumę pieniędzy w tym sklepie.

Każdy sprzedawca powinien przejść szkolenie z asertywności. Pewność siebie, wewnętrzna siła i asertywność to klucz do tego, aby sprzedawca mógł dobrze wykonywać swoje zadania, doradzać klientom, a jednocześnie nie pozwolić sobie na bycie obrażanym i poniżanym. Początkujący sprzedawcy mają z tym problem, bardzo często biorą do siebie odmowę klienta i przejmują się tym nadmiernie. Warto więc ćwiczyć się w sztuce sprzedaży, aby być coraz lepszym.